Neuropsicologia Avaluació Tractaments neuropsicologia@montserratjunque.cat

PREVENCIÓ

Diccionari

PREVENCIÓ DEL FRACÀS ESCOLAR

De la mateixa manera que portem les criatures al pediatra o al dentista a fer una revisió, és recomanable fer un estudi neuropsicològic del funcionament del seu cervell abans d'iniciar els estudis de primària si no hi ha hagut cap indici per fer-ho abans. Així podrem conèixer les seves habilitats i dishabilitats, potenciar-les o estimular-les, descartar deficiències o alteracions i, en tot cas si és necessari, iniciar un tractament abans que les estructures cerebrals hagin acabat de formar-se i que sorgeixin altres problemes emocionals o de conducta.

 

Símptomes que poden indicar possibles trastorns:

A P3:

- Triga més a parlar que la majoria

- Té problemes de pronunciació

- Triga a trobar una paraula o té el vocabulari pobre

- Té dificultats en fer rimes

- Té problemes per aprendre els números, les lletres, els dies de la setmana

- Té dificultats per aprendre els colors i les formes

- És mogut o es distreu amb facilitat

- Li costa seguir instruccions i rutines

- Desenvolupament lent de la motricitat fina

A P4 :

- Triga a aprendre a relacionar lletres i sons

- Confon paraules bàsiques

- Confon lletres de simetria oposada (b/d, p/q)

- Quan llegeix o lletreja fa inversions (les/els, ple/pel, caspa/capsa), omissions o

addicions (planta/plata, crosta/costa, perdre/pedra), substitucions, etc.

- Inverteix sèries de números o confon els signes aritmètics

- Té dificultats per recordar dades

- Confon conceptes oposats (abans/després, ahir/demà)

- Li costa llegir el rellotge

- Té dificultats per aprendre noves habilitats

- És impulsiu o desorganitzat

- No agafa bé el llapis o té mala coordinació

 

De 5 a 8 anys

- Inverteix seqüències de lletres

- Té dificultats per aprendre prefixes, sufixos, arrels, etc.

- Evita la lectura en veu alta i la redacció

- Té dificultats per comprendre problemes matemàtics

- Té dificultats d'escriptura

- Té dificultats per recordar dades

- Pot tenir problemes per comprendre el llenguatge corporal i les expressions de la cara

A secundària i d'adult

- Problemes d'ortografia

- Evita tasques de lectura i redacció

- Té dificultats en fer resums

- Té dificultats en memoritzar

- Lentitud

- Dificultat per entendre conceptes abstractes

- Interpreta malament la informació que llegeix

Trastorns d'atenció
Trastorns de llenguatge
Trastorns d'aprenentatge
Lesions cerebrals
Demències
Prevenció
PREFRONTAL FRONTAL MOTORA SENSORIAL TEMPORAL PARIETAL OCCIPITAL CEREBEL

Tornar